Presseservice
Om hjemmesiden
Kontakt os
Medarbejdere
English
 

Publikationer

Afhandlinger (monografier)

Ingholt L. Fællesskaber, vaner og deltagelse. Et studie af unge på to gymnasier. Ph.d.-afhandling. Institut for Psykologi, Københavns Universitet. 2007.

 

Ingholt L. Sundhedsoplysning og subjektivitet. Et kritisk psykologisk perspektiv på efterskolepigers rygning. Specialeafhandling. Institut for Psykologi. Roskilde Universitet. 2002.

 

 

Videnskabelige artikler – Peer-reviewede tidsskrifter

Andersen S, Rod MH, Ersbøll AK, Stock C, Johansen C, Holmberg T, Zinckernagel L, Sørensen BB, Ingholt L, Tolstrup JS. Effects of a settings-based intervention to promote student wellbeing and reduce smoking in vocational schools: a non-randomized controlled study. Submitted Social Science & Medicine. October 2015.

 

Henriksen PW, Holstein BE, Nelausen MK, Ingholt L. Fysisk aktivitet og social deltagelse: Kvalitativt feltstudie blandt unge i en dansk syvende klasse. Accepted Psyke & Logos. 2015.

 

Andersen S, Tolstrup JS, Rod MH, Ersboll AK, Sorensen BB, Holmberg T, Johansen C, Stock C, Laursen B, Zinckernagel L, Ollgaard AL, Ingholt L. Shaping the Social: design of a settings-based intervention study to improve well-being and reduce smoking and dropout in Danish vocational schools. BMC Public Health 2015;15: 568.

 

Ingholt L, Sørensen BB, Andersen S, Zinckernagel L, Friis-Holmberg T, Frank VA, Stock C, Tjørnhøj-Thomsen T, Rod MH. How can we strengthen students’ social relations in order to reduce school dropout? An intervention development study within four Danish vocational schools. BMC Public Health 2015, 15:502.

 

Henriksen PW, Ingholt L, Rasmussen M, Holstein BE. Physical activity among adolescents: The role of various kinds of parental support. Scand J Med Sci Sports. 2015.

 

Ingholt L. A Social Perspective on Habits relevant for Health Promotion. Notes from a Field Study within Danish Youth Education. Nordic Psychology. 2014; september. 

 

Rod MH, Ingholt L, Sørensen BB, Tjørnhøj-Thomsen T. The Spirit of the Intervention. Reflections on social efficacy in public health intervention research, Critical Public Health. 2013; oktober. 

 

Ingholt L, Sørensen BB, Axel E og Frank VA. Rusmidler på teknisk skole. Forebyggelse, fællesskab og faglige rammer. Nordic Studies on Alcohol and Drugs. 2012, Vol. 29, 467-484.

 

Ingholt L, Sørensen BB, Curtis T og Frank VA. Unges perspektiver på fællesskaber og uddannelsesforløb på de tekniske skolers erhvervsuddannelser. Psyke & Logos, 2010, 31, 107-124. Temanummer ’Ungdom og de unges liv’.

 

Ingholt L. Samspillet mellem fællesskaber og vaner ved deltagelse i gymnasielivet. Nordiske Udkast. 2008/1-2.

 

Ingholt L. Unges fællesskab og rygning på efterskole – et dialektisk perspektiv på sundhed. Ugeskrift for Læger. 2005;167:2399-402.

 

Ingholt L. Vaner i udvikling – udvikling i fællesskab og udvikling i begreber. Nordiske Udkast. 2004;1:45-60. 

 

Mølbak K, Jensen H, Ingholt L, Aaby P. Risk factors for diarrheal disease incidence in early childhood. A community cohort study from Guinea-Bissau. American Journal of Epidemiology. 1997;146:273-82.

 

Mølbak K, Gottschau A, Aaby P, Højlyng N, Ingholt L, da Silva APJ. Prolonged breast feeding, diarrhoeal disease, and survival of children in Guinea-Bissau. British Medical Journal. 1994;308:1403-7.

 

Mølbak K, Højlyng N, Gottschau A, Sá JCC, Ingholt L, da Silva APJ, Aaby P. Cryptosporidiosis in infancy and childhood mortality in Guinea-Bissau, West Africa. British Medical Journal. 1993;307:417-20.

 

Mølbak K, Aaby P, Ingholt L, Højlyng N, Gottschau A, Andersen H, Brink L, Gansted U, Permin A, Vollmer A, da Silva APJ. Persistent and acute diarrhoea as the leading causes of child mortality in urban Guinea-Bissau. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene. 1992;86:216-20.

 

Mølbak K, Højlyng N, Ingholt L, da Silva APJ, Jepsen S, Aaby P. An epidemic outbreak of cryptosporidiosis: a prospective community study from Guinea-Bissau. Pediatric Infectious Disease Journal. 1990;9:566‑70.

 

 

Bidrag til videnskabelige bøger

Nissen M, Ingholt L, Jefferson AM. Houborg E & Vitus K. Utopiarbejde – udkast til en forskningsmetode. I: Møller JE, Bengtsen SSE, Munk KP. Metodefetichisme. Kvalitativ metode på afveje? Aarhus Universitetsforlag 2015.

 

Sørensen BB, Ingholt L og Frank VA. Fortællinger om hash på tekniske skoler: Elevernes perspektiver. I: Dahl HV & Frank VA (red.). Cannabis – forbrug, interventioner og marked i Danmark. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2012.

 

Videnskabelige rapporter

Pedersen PW, Ingholt L, Tjørnhøj-Thomsen T. Når man har sagt A, må man også sige B: Om social ulighed i kræftrehabilitering. Rapport. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet. 2015.

 

Ingholt L, Tjørnhøj-Thomsen T. Vi mænd, kræft og rehabilitering. En kvalitativ interviewundersøgelse af mænds grunde til at deltage eller ikke deltage i tilbud om kommunal rehabilitering. Rapport. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet. 2014.

 

Pedersen PV, Ingholt L, Tjørnhøj-Thomsen T. Disciplin og dedikation. Unges perspektiver på træning, kost og brug af muskelopbyggende og præstationsfremmende midler. Rapport. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet. 2014.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Tech College Aalborg. Skolerapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Tech College Aalborg. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Roskilde Tekniske Skole. Skole-rapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Roskilde Tekniske Skole. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Syddansk Erhvervsskole. Skole-rapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Syddansk Erhvervsskole. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Aarhus Tech. Skolerapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Aarhus Tech. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Københavns Tekniske Skole. Skolerapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Københavns Tekniske Skole. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Silkeborg Tekniske Skole. Skole-rapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Silkeborg Tekniske Skole. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på TEC Teknisk Erhvervsskole Center. Skolerapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at TEC Teknisk Erhvervsskole Center. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Erhvervsskolen Nordsjælland. Skolerapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at Erhvervsskolen Nordsjælland. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Sørensen BB, Rod MH, Zinckernagel L, Laursen B, Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på EUC Vest. Skolerapport [Well-being, tobacco, and drugs. Profile of students at EUC Vest. School report]. København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013.

 

Andersen S, Øllgaard AL, Friis-Holmberg T, Rod MH, Sørensen BB, Zinckernagel L, Laursen B og Ingholt L. Trivsel, tobak og rusmidler. Elevprofil for udvalgte grundforløb på Erhvervsskolen Nordsjælland. Skolerapport. 2013 (work in progress).

 

Zinckernagel L, Laursen B, Andersen S, Friis-Holmberg T, Ingholt L, Sørensen BB & Rod MH. Dokumentationsrapport for effektevalueringen af projekt Trivsel, Fællesskab & Faglighed – baseline og follow-up. København: Statens Institut for Folkesundhed. 2012.

 

 

Videnskabelige konferencebidrag

Ingholt L, Sørensen BB, Andersen S, Stock C, Rod MH. Readiness and relations. The significance of researchers’ and practitioners’ relationships for the implementation of an intervention programme. Oral presentation. IUHPE 21st World Conference on Health Promotion 2013, Thailand. August 2013.

 

Rod MH, Sørensen BB, Andersen S, Ingholt L. How to deal with substance use problems in an educational setting? Abstract. IUHPE 21st World Conference on Health Promotion 2013, Thailand. August 2013.

 

Sørensen BB, Andersen S, Rod MH, Stock C. Ingholt L. Practitioner perspectives on the intervention process: How do practitioners experience and practise the implementation of an intervention? Abstract. IUHPE 21st World Conference on Health Promotion 2013, Thailand. August 2013.

 

Rod MH, Ingholt L, Sørensen BB, Tjørnhøj-Thomsen T. The Spirit of the Intervention: On the potential contribution of ethnographic methods to public health intervention research. Abstract. ESA Qualitative Methods Conference, Lund. September 2012.

 

Rod MH, Ingholt L, Sørensen BB, Tjørnhøj-Thomsen T. The Spirit of the Intervention: How the Epistemological Friction between Public Health and Social Science may Generate New Insights. Abstract. Beyond ‘Them’ and ‘Us’? Enacting social science within the public health research agenda on chronic illness. Symposium, Cambridge University. September 2012.

 

Ingholt L, Sørensen BB, Axel E & Frank VA. Drug Use among Adolescents within Vocational Schools: Health Promotion, Social Relations and Institutional Organization. Oral presentation. 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, Island of Spetses, Greece. August 2012.

 

Ingholt L, Sørensen BB, Andersen S, Zinckernagel L, Larsen KS, Friis-Holmberg T, Rod MH. Shaping the Social. Institutional arrangements to promote wellbeing and educational attainment among students in Danish vocational schools. Poster 1. EUPHA-konference. København. 2011.

 

Ingholt L, Sørensen BB, Andersen S, Zinckernagel L, Larsen KS, Friis-Holmberg T, Rod MH. Shaping the Social. The intervention programme. Poster 2. EUPHA-konference. København. 2011.

 

Ingholt L. Participatory regulation, marginalization, and development of habits in high school. Poster presentation. First ISCAR Congress. Sevilla, Spain. 2005.  

 

Ingholt L, Nissen M. Participation, subjectivity, and substance. Oral presentation. NAD-konference, Kalmar, Sverige. 2004.

 

 

Andre publikationer

Ingholt L & Rod MH. Indsats på erhvervsskoler. Trivsel, fællesskab og faglighed skal reducere frafaldet på tekniske skoler [An intervention at vocational schools. Reduction of drop-out through participation in social and professional communities]. Ugens tal for folkesundhed Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2013;Uge 43.

 

Sørensen BB. & Ingholt L. Hash på tekniske skoler: Elever på tekniske skoler vil gerne i dialog om hash. Ugens tal for folkesundhed Uge 3, 2013. Statens Institut for Folkesundhed. Syddansk Universitet.

 

Ingholt L, Sørensen BB & Frank VA. Rammer for fællesskab på tekniske skoler vigtigt. I: www.popnad.com (d. 7. januar 2013).

 

Ingholt L & Sørensen BB. Skolehjem og teknisk skole: Relationer til voksne betyder noget for fællesskab og fastholdelse på tekniske skoler. Ugens tal for folkesundhed Uge 51, 2012. Statens Institut for Folkesundhed. Syddansk Universitet.

 

Ingholt L. Skoleliv på teknisk skole: Unge, der starter på erhvervsuddannelse, søger nye fællesskaber og venskaber. Ugens tal for folkesundhed. Uge 34, 2010. Statens Institut for Folkesundhed. Syddansk Universitet.

 

Ingholt L. Vaner udvikles socialt. Et studie af fællesskaber i gymnasiet. Fagbladet Sundhedsplejersken. december 2009.

 

Ingholt L. At være med – på tværs – af undervisning, frikvarterer og fester. Gymnasieskolen. 2008;13:20-3.

 

Ingholt L. ’Vi vendte håndtaget’. Seks fokusgruppediskussioner om vaner og ændring af vaner blandt unge på efterskole. Rapport. Slagelse: Flakkebjerg Efterskole. 2003.

 

Ingholt L. Man ryger for at være sammen. Information, 18. februar 2003.

 

Ingholt L. Rygefællesskaber. Ungdomsforskning. 2002;(3):8-13.

 

Sinding A, Ingholt L, Aabech P, Andersen HB. Svigtende kontakt mellem børn og indlagte forældre. Sygeplejersken 1979, 2. maj: 79.

 

 

Optræden i medier

Jyllandsposten d. 5. november 2012: Motion indtager erhvervsskolerne. Interviewet af Jonas Hamidavi Moestrup.

 

Danmarks Radio, Radioavisen P4 d. 17. september 2010: Interviewet i forbindelse med følgende indslag: Nyt 5-årigt forskningsprojekt om unge på tekniske skoler – finansieret af TrygFondens Forebyggelsescenter.

 

Politiken d. 29. august 2008: Alkoholen er ikke det centrale. Interviewet af Camilla Stampe.

 

Danmarks Radio, Radioavisen P1 og P3-Nyheder 22. august 2008: Interviewet om konklusioner i Ph.d.-projekt.

 

Berlingske Tidende d. 22. august 2008: Festaber får bedre karakterer. Interviewet af Bodil Jessen.

 

Universitetsavisen d. 14. marts 2008: Unges vaner og fællesskaber. Interviewet af Ann Steendahl Søndergaard i forbindelse med ph.d.-forsvar.

 
Redigeret: 06.01.16